همه ما بعضی وقتا مواد غذایی متفاوتی رو با هم مصرف می کنیم که شاید خوردن شون همراه با هم، مناسب نباشه. منظورمان مواد ساده ای که واسه پختن شکلای مختلف غذاها با هم ترکیب می شن نیس. منظور اون دسته از خوراکیایی هستن که نباید در کنار هم خورده شده و با هم وارد معده شن. این دسته از خوراکیا می تونن باعث ناراحتی شما شن و مشکلات جدی واسه بدن به وجود بیارن.

با ما همراه باشین، می خواهیم ببینیم چه غذاهایی رو نباید با هم بخوریم تا بدن مون دچار مشکل نشه.

مسئله مهمی که ترکیب غذاها در بدن رو دچار مشکل می کنه، مدت زمان هضم آنهاست. واسه هضم بعضی مواد غذایی زمان زیادی لازمه اما یه سریای دیگه زودهضم هستن. به طور متوسط، هضم میوه ها ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان می بره. اما هضم سبزیجات، غلات و حبوبات، معمولا یک تا دو ساعت و گوشت و ماهی پخته شده کمه کم ۳ تا ۴ ساعت طول می کشه.

اگه مواد غذایی مدت زمان طولانی در معده یا روده باقی بمونن به جای اینکه هضم مؤثری داشته باشن، تموم مواد مغذی موجود در اونا جذب نمی شن. در این حالت مواد غذایی در معده یا روده فاسد یا تخمیر می شن و گازهای سمی و سرطان زایی تولید می کنن که دیگر انداما ی بدن رو واسه این سم زُدایی دچار مشکل می کنن. این سموم ممکنه باعث خستگی، تحریک پذیری، سردرد و بوی بد دهن شن و بعد از تموم اینا بدن ممکنه دچار مشکلات جدی تری مثل ورم مخاط روده ی بزرگ، نا آرومی، یبوست، ورم مفاصل، فشار خون و دیگر مشکلات بد شه.

۱. میوه همراه یا بعد از غذا

از آنجایی که کارکرد میوه ها مثل قند هاست پس زود هضم هستن. در حالی که عموما پروتئینا و کربوهیدراتا، دیر هضم می شن. وقتی میوه ها رو همراه غذا یا بعد از اونا می خوریم؛ زودتر از غذا هضم می شن و در معده تخمیر می شن و همون جا باقی می مونن. این مراحل باعث نفخ و ناراحتی معده می شه.

باتاچاریا (Bhattacharya) یکی از مشاورین سلامت در نیویورک، دلایل دیگری رو واسه پرهیز از خوردن میوه ها همراه یا بعد از غذاها، عنوان می کنه. اون می گه: « طبق چیزی که آیورودا می گه؛ هضم قندها آسون نیس، چون که سنگین هستن و واسه هضم اونا بدن باید گرما کافی داشته باشه. به همین دلیله که باید میوه ها رو به تنهایی خورد.» باتاچاریا اضافه می کنه که میوه ها به ویژه میوه های تازه و فصلی، منبع خالص انرژی و مواد غذایی کاملی هستن و ترکیب اونا با پروتئین و کربوهیدرات مراحل هضم رو مشکل می کنه و بسیار سنگینه. ترکیب میوه ها با غذاا یعنی کالری خالص!

همیشه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از غذا، میوه بخورین. هنگامی که میوه ها رو با معده ی خالی می خورید، دستگاه گوارش آماده ی عمل هضمه. آب میوه ها دستگاه گوارش رو شست وشو می ده، به بدن آب رسانی می کنه و فیبر موجود در اونا موجب پاک سازی دستگاه گوارش و فعال سازی آنزیمای گوارشی می شه. از طرفی اگه خواستین بعد از غذا میوه بخورین این زمان باید کمه کم ۳ ساعت بعد از خوردن غذا باشه. در این هنگام خوردن بیشتر میوه ها اشکالی نداره اما خوردن خربزه خوبه چون که خربزه به اندازه کافی شکر و آنزیمای خاص داره. اما در هر صورت بهتره میوه ها رو به تنهایی استفاده کنین.

۲. هر نوع پروتئین حیوانی با شکلای مختلف نشاسته

شنیدن این مورد شاید به کام ما ایرونیا و البته خیلی از افراد خوش نخواد اومد. واقعیت اینه که خوردن هر نوع پروتئین حیوانی با شکلای مختلف مواد خوراکی نشاسته دار، ترکیب غذایی مناسبی واسه معده ی ما نیس. به این معنی که، خوردن برنج با گوشتای شکلای مختلف خورشت یا خوراک مرغ و خوردن مرغ و سیب زمینی واسه هضم بده. خوردن این دو نوع خوراکی به طور توأمان، باعث تولید شیرهای گوارشی متفاوت می شه که همدیگه رو خنثی می کنن و باعث بروز مشکل در فرایند هضم می شن. نکته اصلی اینه که این اتفاق باعث باقی ماندن مواد غذایی در معده و تخمیر اونا، پس تولید گاز معده و روده می شه و نفخ ایجاد می کنه که به نوبه ی خود می تونه آزاردهنده باشه.

تجمع آنزیمای پروتئینی و کربوهیدرات در یک جا و زمان باعث ایجاد محیط آلوده و ناسالم می شه. البته باتاچاریا در این باره باور داره که بدن خیلی از افراد به اینجور غذاهایی مثل برنج و خورشت یا گوشت و سیب زمینی عادت داره چون غذاهای سنتی این افراد هستن. اون اضافه می کنه که ترکیب لوبیا و برنج در این دسته بندی قرار نمی گیره و خوردن اونا با هم بد نیس، چون این دو ماده غذایی اثر هم افزایی در جریان گوارش دارن، یعنی اثر همدیگه رو تقویت می کنن و زمانی که با هم خورده می شن اثر جذب اونا بالاتر میره.

سعی کنین پروتئین و نشاسته رو با سبزیجات غیر نشاسته ای استفاده کنین. اگه به مخلوط پروتئین حیوانی و نشاسته، سبزیجات برگ سبز رو اضافه کنین، مشکلات جانبی منفی این دو ترکیب به کمه کم ممکن خواهد رسید.

۳. چربیا همراه بعضی غذاها

در این مورد اول چند غذا رو واسه شما مثال می زنیم بعد به دلایل نامناسب بودن این ترکیبات می پردازیم.

  • زیتون با نون
  • تُن ماهی با مایونز
  • گوشت سرخ شده در روغنای گیاهی

درباره این نوع ترکیب مواد غذایی باید به این نکته اشاره کنیم که شما با خوردن این دو نوع مواد غذایی با هم، بیشتر از یک نوع چربی رو در بدن به جون هم میندازین و این اتفاق، کار رو واسه مراحل هضم مشکل می کنه. در این حالت فقط کافیه یک نوع پروتئین هم استفاده کنین تا فرایند هضم اون قدر کنه شه که کبد از پس اون برنیاید. در صورت بروز این اتفاق، مراحل هضم می تونه دردناک باشه و واسه معده بسیار سخت هستش که بعد از خوردن این مواد غذایی کار خودشو به بهترین راه بکنه و این یعنی مشکل در روند کارکرد بدن که شک نداشته باشین واسه بدن مشکل ایجاد می کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه مهارت هایی از شما یک کارآفرین می سازه؟

چربیا واسه شکسته شدن به نمکای صفراوی کبد و کیسه صفرا احتیاج دارن، پس مخلوط شدن این مواد با مواد شیمیایی دیگر، مراحل گوارش رو دچار مشکل می کنن. همونجوریکه اشاره شد مقدار زیادی چربی همراه با پروتئین روند هضم رو کنه می کنه. باتاچاریا می گه: «چربی و روغنا واسه هضم به گرما بالایی احتیاج دارن و فرد باید به نسبت گرما بدنش اونا رو مصرف کنه. هنگامی که گرما رودها کم باشه چربیا هضم نمی شن (انگار اونا رو در آب فروکرده باشین)، پس رودها سرد می شن و روند هضم نیمه کاره می مونه.»

پیشنهاد می کنیم هنگام پختن سبزیجات، غلات و پروتئینا از مقدار کمی روغنای آلی و طبیعی مثل روغن زیتون یا نارگیل استفاده کنین. از طرفی چربیای پروتئینی مثل آواکادو و روغنای دانه های گیاهی فقط باید با سبزیجات غیر نشاسته ای مصرف شن و هنگام مصرف چربیا از سبزیجات نپخته برگ سبز استفاده کنین.

۴. مایعات همراه غذا

اگه جزو کسائی هستین که عادت دارین با غذا نوشیدنیایی مثل آب، نوشابه یا آب میوه بخورین بهتره در این عادت خود تجدید نظر داشته باشین. این مورد شامل خوردن چای بی معطلی بعد از غذا هم می شه. نوشیدنیا ممکنه کمک کنن غذا از گلوی تون راحت تر پایین برود اما مشکل آنجایی شروع می شه که وقتی آب یا مایعات دیگر وارد معده می شن مستقیما وارد سیستم گوارش می شن و شیرها و آنزیمای گوارشی رو رقیق می کنن و این بهش معناست که بدن کار سخت تری واسه فرایند هضم در پیش داره. غذا باید مدت زمان بیشتری در معده بمونه تا دوباره همه چیز واسه هضم آماده شه و این ماندن غذا در معده باعث نفخ می شه که می تونه بسیار آزاردهنده باشه. پس آب کمک می کنه غذا بخورین اما برعکسه.

بهتره، آب یا هر نوشیدنی دیگری رو ۱۰ دقیقه پیش از غذا یا یک ساعت بعد از غذا بخورین تا مشکلی در روند هضم پیش نیاد.

۵. دو نوع غذای پر از پروتئین با هم

تجمع پروتئین و بالا رفتن اون در دستگاه گوارش، جدا سازی ی این مواد و روند هضم رو بسیار طولانی می کنه. این طولانی شدن هزینه سنگینی واسه دستگاه گوارش داره و تموم انرژی بدن رو میگیره. در آیورودا هم گفته می شه که باید از خوردن شکلای مختلف گوشت با هم، مثل گوشت قرمز و ماهی پرهیز کنین.

بهتره گوشت رو در آخر وعده غذایی خود بخورین و غذاتون رو با سبزیجات و پروتئینای سبک تر شروع کنین. باتاچاریا می گه: «گوشت باید از همه دیرتر مصرف شه تا گرما بدن به اندازه کافی بالا رفته باشه و بتونه گوشت رو هضم کنه. هیچوقت بیشتر از ۱۰ دقیقه بین خوردن غذاهایی که گوشت دارن مکث نکنین چون گرما بدن پایین میاد. اگه دو نوع منبع پروتئین مصرف می کنین بهتره همراه اونا سبزیجات آب دار مثل پیاز، گل کلم، کلم بروکلی یا کاهو استفاده کنین.»

۶. حبوبات و پنیر

اگه شما غذاهای مکزیکی دوست دارین ممکنه از خوردن حبوباتی مثل لوبیا که در غذاهای مکزیکی هست همراه با پنیر لذت ببرین، اما ترکیب این غذاها با هم دستگاه گوارش رو دچار مشکل می کنه چون این ترکیبات مقدار زیادی گاز معده تولید می کنه و باعث نفخ شدید می شه که می تونه خیلی آزاردهنده باشه.

۷. موز و شیر

هر چند همه ما فکر می کنیم که خوردن یک لیوان شیرموزمیان وعده جذابیه اما برعکسه. خیلی از کارشناسان تغذیه فکر می کنن که این ترکیب خوراکی بسیار سنگینه و خیلی از اونا حتی فکر می کنن که این ترکیب می تونه بدن رو مسموم کنه. البته این موضوع هنوز محل مناقشهه اما حتی فارغ از این نکته، ترکیب این دو نوع خوراکی هم، همون مشکلات قبلی رو واسه بدن ایجاد می کنه یعنی مدت طولانی در معده باقی می مونه تا هضم شه که هضم بسیار سختی هم داره.

در صورتی که تمایل زیادی به خوردن شیرموز دارین بهتره کمه کم دقت کنین؛ موزی که استفاده می کنین رسیده باشه.

۸. ماست و میوه های ترش

هر چند خوردن این ترکیب هم مثل شیرموز، لذت بخشه اما دلایل زیادی هست که نشون می ده، خوردن این خوراکی خیلی هم واسه بدن ما لذت بخش نیس. مسئله مهم، کارکرد میوه ترشه. باور بر اینه که این ترکیب می تونه فلور معده رو تغییر بده و باعث بروز شکلای مختلف مشکلات واسه این اندام شه. این مشکلات قادر هستن، توانایی بدن واسه هضم این غذا رو دچار مشکل کنن. چون این ترکیبات به انرژی زیادی واسه هضم احتیاج دارن.

۹. ترکیبات گوجه فرنگی همراه با سس پاستا

این ترکیب هم همونجوریکه خودتون میدونید محبوبیت زیادی داره چون خیلیا دوست دارن پاستا رو با کچاب یا سسای با پایه گوجه فرنگی بخورن. خوردن این ترکیب به خاطر این خوب نیس که گوجه فرنگی یک خوراکی اسیدیه و بهتره همراه با نشاسته خورده نشه. از طرفی خیلی از کارشناسان فکر می کنن که بهتره مواد غذایی اسیدی با هیچ نوع کربوهیدراتی مصرف نشه. چون ترکیب این مواد در بدن احتیاج به انرژی زیادی واسه هضم داره و بدن رو خسته و فرسوده می کنه.

منبع : thescienceofeating.com care2.com

 


دسته‌ها: آموزشی