ذهنای کارآفرین و ایده های اونا، واسه هر سازمانی ارزش فوق العاده زیادی دارن. ما در واحد تحقیقات مجله کار و کاسبی هاروارد، تحلیلی درباره گروهی از کارآفرینان انجام دادیم که کارآفرینی براشون مثل یک شغل دائمی بوده، به این معنی که این کارآفرینان کسب وکاری رو راه میندازن، یه مدت در اون کار می کنن و با یافتن فرصتای تازه، کار قبلی رو به کسی سپرده و کسب وکار جدیدی رو شروع می کنن. در این تحقیق قصد داشتیم مهارتای فردی ای رو شناسایی کنیم که از این افراد یک کارآفرین نمونه ساختهه. ما تونستید پنج ویژگی کلیدی مشترک رو در این کارآفرینا مشخص کنیم. شدت و قوّت این پنج ویژگی به طور زیادی در بین این کارآفرینان بالاتر از بقیه بود.

 

معمولا از مهارتای فردی به عنوان مهارتای قابل انعطاف یاد می شه که در طول زمان و به آرامی پرورش پیدا می کنن. ما واسه شناسایی این که شخص چه یه جور از مهارتای مربوط به کار رو در خود پرورش داده میزان این مهارتای فردی رو به عنوان وسیله امتحان در این تحقیق استفاده کردیم و واسه شروع، کسائی رو در نظر گرفتیم که در کسب و کارای مختلفی کارآفرینی کرده بودن و در این راه، هم موفقیت و هم شکست رو تجربه کرده بودن.

پس از آزمایش مهارتای فردی این کارآفرینان و مقایسه عملکردشون با یه گروه کنترل، به وجود مهارتایی پی بردیم که به بهترین شکل داشتنِ تصور کارآفرینی رو در فرد پیش بینی می کنن. پس از به دست آوردن این نتایج تونستید تنها با داشتن نمرات این پنج مهارت فردیِ خاص، با دقتی بیشتر از ۹۰٪ پیش بینی کنیم که چه افرادی می تونن کارآفرین دائمی باشن.

خصوصیات کلیدی کارآفرینان همیشگی

طبق یه گروه کنترل ۱۷،۰۰۰ نفری از بزرگسالان شاغل، کارآفرینان دائمی در مهارتای زیر بالاتر از متوسط ظاهر شدن: متقاعدسازی: ۱.۱۷ بالاتر از گروه کنترل، رهبری: ۱.۰۲ بالاتر از گروه کنترل، تعهد شخصی: ۰.۸۶ بالاتر از گروه کنترل، جمع به هدف بودن: ۰.۴۸ بالاتر از گروه کنترل، مهارتای بین فردی: ۰.۳ بالاتر از گروه کنترل.

۱. قانع سازی

خصوصیتی که در کارآفرینان، بیشتر از هر ویژگی دیگر به چشم میاد، قدرت قانع سازی، یا یعنی توانایی قانع کردن بقیه واسه تغییر فکر، باور، یا رفتارشانه. در این تحقیق، متقاعدسازی به عنوان توانایی تشویق بقیه واسه مشارکت در به انجام رساندن یک رسالت یا ماموریت تعریف شده. ما با پرسیدن سوالاتی، این ویژگی رو در افراد مختلف اندازه گیری کردیم. مثلا از شرکت کنندگان خواستیم از ۱ تا ۶ به جملاتی مثل جملات زیر نمره ای بدن: «بقیه منو به عنوان کسی که میتونه از بقیه جواب مثبت بگیره می شناسن.» و یا «بقیه منو به عنوان یک ارائه دهنده ی قوی می شناسن.» به این شکل اونا واسه ما مشخص کردن که هر جمله تا چه حد در موردشان صادقه. بدون شک، کارآفرینان چه واسه به خدمت گرفتن یک تیم و چه واسه جذب پول و پله و سرمایه از سرمایه گذاران یا سهامداران، احتیاج دارن در مورد ی قانع کردن بقیه عالی باشن.

پول-نام-تصویر

۲. رهبری

شاید جای تعجب نباشه که رهبری هم یکی از پنج میدون ایه که کارآفرینان در اون صاحب برتری بودن. در این تحقیق، رهبر موفق کسی تعریف شده که تصویر متقاعدکننده ای از آینده به بقیه بده. مثلا شرکت کنندهایی که به عبارتای زیر نمره بالایی دادن، توانایی رهبری بالایی از خود نشون دادن: «تا به امروز، بقیه پذیرفته ان که واسه پشتیبانی از چشم انداز، رسالت یا اهداف من خطر کنن.»، «واسه رقابت طلبیِ بیشتر از اندازه ام سرزنش شده ام.» کارآفرینان، در هر دو عبارت ، نمرات بالایی به دست آوردن. توانایی داشتن چشم اندازی مناسب واسه افرادی با تصور کارآفرین، معمولا به یک محصول یا خدمتی که قراره مشکلی رو حل کنه، گره خورده س. حتی اگه بیشتر آدما از وجود اینجور مشکلی بی خبر باشن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه وقت هایی می تونیم به حس ششم خود اعتماد کنیم؟

۳. تعهد شخصی

مورد بعد اینه که افراد کارآفرین از خود، تعهد شخصی نشون میدن. ما در این تحقیق تعهد شخصی رو داشتنِ خصوصیاتی مثل شروع کننده بودن، اعتماد به نفس، انعطاف پذیری و تمایل به مسئول شدن مسئولیت در کارای شخصی تعریف کردیم. افرادی که تعهد شخصی بالایی دارن، به عبارتایی مثل عبارات زیر نمرات بالایی داده بودن: «به عنوان شخصی شناخته میشم که زمانی که بقیه نتونستن، من تونستم کار رو به نتیجه برسانم.» یا «واسه این که مردم رو واسه اعمالشان مسئول می دونم ازم انتقاد شده.» با توجه به دلایلی که این عبارت ها جفت و جور میارن، کسائی که تعهد شخصی دارن، به مشکلات به عنوان بخشی از مراحل کار نگاه می کنن و به جای این که با ظاهر شدن مشکلات دست از کار بکشن از اونا انرژی می گیرن. از چیزی که گفته شد نتیجه می گیریم افرادی که واسه مشکلاتشان بقیه رو مقصر میدونن از میزان پایینی از تعهد شخصی برخوردارن و به احتمال زیاد در هر سعی کارآفرینانه از حرکت باز وای میستن.

۴. متمرکز بودن به هدف

مهارت اساسی دیگر کارآفرینا متمرکز بودن به طرف هدفه. در این تحقیق متمرکز بودن به هدف رو این جور تعریف کردیم: متمرکز کردن جدی سعیا واسه رسیدن به اهداف، ماموریتا، یا مسائل عینی (این خصوصیات با خصوصیات رهبری خیلی گره خورده ان). تعداد بیشتری از کارآفرینان در مقایسه با بقیه با این عبارات موافقت کردن: «منو به عنوان کسی می شناسن که واسه رسیدن به اهداف از مشکلات عبور کرده.» یا « بالاترین کارایی رو زمانی دارم که از نزدیک، همراه بقیه واسه رسیدن به هدفی کار می کنم.» جوری که در بالا اشاره کردیم، واسه کارآفرینان مهمه که درکی قوی از این مسئله داشته باشن که هدفشون چیه، چون محصول یا خدماتی که ارائه میدن به داشتن درکی از اهدافشان احتیاج داره. شناسایی و طرف داری از هدف به اونا امکان می ده روی بقیه اثر بذارن و حمایت اونا رو جلب کنن.

۵. مهارتای رابطه بین فردی

آخرین مهارت نشونه کارآفرینا، توانمندی در مهارتای رابطه بین فردیه. این مهارت مثل چسبی چار مهارت دیگر رو در کنار هم نگاه می داره و شامل رابطه برقرار کردن به شکل ای موثر، ساختن پلای ارتباطی، و توانایی برقرار کردن ارتباطی مناسب با همه قشرهای مردم، با زمینه ها و مهارتای ارتباطی متفاوت، است. در این تحقیق افرادی که مهارت بالایی در این مورد داشتن با عبارتای زیر موافق بودن: «توانایی من واسه کنار اومدن با بقیه اهمیت اساسی در دستاوردهای بزرگ من داشته.» یا «من به عنوان کسی شناخته میشم که توانایی آروم کردن کسائی رو دارم که از نگاه احساسی ناراحتند.» بدون داشتن مهارتای رابطه بین فردی، یک کارآفرین به رابطه با کسائی محدود می شه که سبک ارتباطیِ دقیقا مشابهی با خود اون دارن و پس توانایی اش در مورد ی شناساندن اهداف و چشم اندازش به بقیه هم با محدود کردن روبرو می شه.

سخن آخر این که، برخلاف این تصور کم فایده که موفقیت در کارآفرینی رو مربوط به یک زمان بندی بی مشکل در برخورد ایده های نورانی با یک هماهنگیِ خاص کیهانی می دونه، این تحقیق نشون می ده واسه موفقیتِ افرادی که از نگاه کار آفرینی موفق هستن دلیلی هست. اون دلیل اینه که خیلی از اونا، مهارتای فردی خاصی رو در سطحی عالی از خود نشون میدن. در این تحقیق این مهارت ها رو با شما در بین گذاشتیم و باید به این نکته هم اشاره کنیم که این پنج ویژگی، ذاتی نیستن. بلکه میشه این مهارتای فردی رو، به ویژه اول زندگی، یاد گرفت و در خود پرورش داد و آخرش با پرداختن به کارآفرینی در این مهارت ها زبردست شد.

منبع : Harvard Business Review

جلسات کاری رو تبدیل به وسیله موفقیت خود کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی